John Clark (RICHARD GERE) chicagi gyvd, aki jl tudja, hogy lete csaknem tkletes. Szereti gynyr felesgt (SUSAN SARANDON), sikeres karriert ptett ki, s felnevelt kt csodlatos gyereket. s mgis… htkznapjai mindig ugyanazzal a rutinmunkval telnek, az ingzs idegl s a csald ltalban tl elfoglalt ahhoz, hogy egytt tlttt percekre is lenne idejk. John nha eltndik, hogy vajon tnyleg csak ennyi lenne-e az let, mg aztn egy nap, munkbl hazafel menet, leszll a vonatrl, s olyat tesz, amire igazn senki nem gondolna. Anlkl, hogy egy lleknek is elruln, John tncrkra kezd jrni. Hirtelen egy teljesen j vilgban tallja magt – a mozgs, a zene s a szenvedly vilgban. Ahogy ez a komoly ember szinte sz szerint knny lptv vlik a tncban, egsz lete, s a hzassga is megvltozik.
Egy frfi megjulsnak szvdert s komikus trtnett, a HLGYVLASZ cm filmet egy azonos (Shall we Dance /Hlgyvlasz/) cm, nagy sikert aratott japn film ihlette. Ebben az j feldolgozsban, amelyben Richard Gere, Jennifer Lopez, Susan Sarandon s Stanley Tucci jtssza a fszerepeket, a csendes s nyugodt munkamnis trtnete, aki a tncparketten tallja meg az extzis vad rmt, tulajdonkppen az amerikai boldogsg-keressrl szl.
Az egsz gy kezddik, hogy John Clark az esti vonaton utazik, s a vonatablakon t egy fiatal tnctanrra (JENNIFER LOPEZ) lesz figyelmes, aki a lerobbant Miss Mitzi’s Stdibl visszabmul a frfira. Ez a pillants szinte ksrti a frfit, s John estrl-estre mr keresi ezt a pillantst. Vgl egyszer leszll a vonatrl, s beiratkozik a trsastnc tanfolyam kezd csoportjba. Az els rn John tbb idt tlt a parketten, mint amennyit siklik a termen keresztl. Esetlen s btortalan, s nem tnik valsznnek, hogy valaha is kpes lesz kecsesen mozogni. De rvidesen a tnc John rgeszmjv vlik, menedkk vlik a szmra, s a tiszta rm egyetlen forrsv. Egyre jobban s mlyebben belesodrdik ebbe az egzotikus birodalomba, s mg egy munkatrst (STANLEY TUCCI) is felfedezi, aki szintn titkolja trsastnc hbortjt, s inkbb sportos ficknak tetteti magt.
gy tnik azonban, hogy John nem kpes bevallani frissen meglelt kedvtelst Beverly-nek, a felesgnek, nehogy az asszony azt higgye, hogy a frfit nem elgti ki a hzassguk. Ahogy titkon Chicago legnagyobb tncversenyre kszldik, titkolz viselkedse arra kszteti Beverly-t, hogy magnnyomozt fogadjon, mert azt gyantja, hogy Johnnak viszonya van valakivel. De John hamarosan rjn, hogy nem elg a legegynibb, legsajtabb lmok kergetse – mert a legjobb bennk az, ha meg tudjuk osztani valaki mssal.
„A HLGYVLASZ cm film nem csupn egy nyughatatlan emberrl szl, aki belp a tnc csbt vilgba,” – mondja Peter Chelsom rendez, „hanem emberek egy egsz csoportjrl, akik egy affle tnc kikpz tbor keretei kztt, lnyegben azt kutatjk, hogy valjban kik k, s kik akarnak lenni. A prbk kezdettl fogva azt akartam, hogy vilgos legyen: ennek a filmnek nem gy kell felplnie, hogy ltunk valamit a sztoribl, aztn jn egy tncszm, aztn megint egy kis sztori, hanem gy, hogy a sztori mindig folytatdik a tncjelenetek alatt is, s ami a legfontosabb, a sztorit a tnc viszi tovbb.”
*** 1996-ban az eredeti HLGYVLASZ (Dansu Wo Shimaso Ka /Hlgyvlasz/) cm film, amelyet Masayuki Suo rt s rendezett, belopta magt a japn kznsg szvbe, egy htkznapi ember, egy kemnyen dolgoz, fizetsbl l japn alkalmazott trtnetvel, akit elfog az az rzs, hogy valami hinyzik az letbl s a hzassgbl, s titokban trsastncot tanul. Elfsult, bskomor s visszavonult emberbl hamarosan olyan valakiv vlik, akit megrintett a csoda s a lehetsg rzse. Tele komikus figurkkal s pezsdten magval ragad tncjelenetekkel, a film egyetemes rvny, mindenkiben meglv hrt pendtett meg, aki csak valaha egy kicsit tbbre vgyott az letben. A film meglepetsszeren a Japn Filmakadmia nem kevesebb, mint 13 djt nyerte el, bejrta az egsz vilgot, s kasszasiker lett az Egyeslt llamok s Eurpa klfldi kznsge eltt is.
Audrey Wells forgatknyvr is azok kz tartozik, akiket az eredeti film nagyon mlyen rintett, s aki gy rezte, hogy ez a szp trtnet mg szlesebb kznsget rdemel. Wells kpzelett mr rgen foglalkoztatta, hogy hogyan tudnak az emberek szenvedlyre lelni – legyen az akr romantikus vagy kreatv szenvedly – napjaink rohan, zaklatott modern letkrlmnyei kztt. Wells szmos, ltala rt s rendezett filmben boncolgatta ezt a tmt, kztk az Under the Tuscan Sun (Napsttte Toszkna), s a djnyertes Guinevere cm filmben. De gy rezte, hogy ez a sztori ms, mert itt nem annyira a konvencionlis szerelem megtallsrl volt sz, hanem sokkal inkbb annak az rmnek az jrafelfedezsrl, amit akkor rznk, ha legtitkosabb lmainkat valstjuk meg, s arrl, hogy hogyan lehet kzpkor emberek j, de rutinn szrklt hzassgban jra felsztani a szenvedly s a boldogsg szikrjt.
Wells hozzltott, hogy a HLGYVLASZ cm filmet angol nyelv filmm adaptlja, de azonnal rzkelte, hogy sokkal tbbet kell benne megvltoztatni, mint pusztn a nyelvet. A sztorit krlvev egsz kultrnak teljesen jnak kellett lennie. A sztori helysznnek az Egyeslt llamokba helyezsvel – ahol a trsadalom sokkal nyitottabb, sokrtbb s vltozatosabb, gyakran mgis legalbb annyira sodrd – Wells egyttal a film humort is inkbb hippiss s amerikai stlusv tette; egy kis chicagi jellegzetessget adott a tnciskola komikus sznezet lland kuncsaftjainak, s mindenek eltt j kpet vzolt fel a fszerepl kzdelmrl. Mert John Clark nem a japn trsadalom rideg szigorsgnak krlmnyei kztt vergdik, mint az eredeti filmben – hanem a sajt korltozott fogalmainak csapdja tartja fogva, amikor el sem tudja kpzelni, hogy ki lehetne , azon tl, hogy apa s gyvd. Clark alakjban Wells a tipikus amerikai vrosi szakembert mintzta meg, „azt a tpust, aki mindent rendkvl jl tud csinlni, de azt mr elfelejtette, hogy hogyan lehet lmokat szni, egszen addig a pillanatig, mg be nem lp a tnc-stdiba.”
Az lmoknak ez az jrafelfedezse vgigksri a HLGYVLASZ cm film tbbi figurjt is, Jennifer Lopez illziit vesztett tncbajnoktl kezdve, aki visszanyeri kedvt a versenyzshez, Stanley Tucci botrnyosan viselked, a trsastnccal kapcsolatos ambciit rejteget-letagad figurjig, aki vgl megtanulja, hogy hogyan legyen nmaga.
Egy dolog azonban, ami nem vltozott, ami nem vltozhatott, az a forgatknyv arra kihegyezett figyelme, amivel azt a hamistatlan, fantasztikus izgalmat ksri vgig, amit az ember akkor rez, ha tncolva trepl a termen, partnere karjn, aki mindenkis rezdlst ismeri. Habr a sztorinak ms a hangvtele, ms lett a jellege, Wells is a tncot helyezi a trtnet kzppontjba, gy hogy a trtnetet rszben John Clark s j bartainak gesztusai, mozdulatai mondjk el, olyan, szavakkal ki nem fejezhet rzseket feltrva, amelyek tlmennek azon, amire a nyelv kpes.
*** A lendletes tncjelenetek, a szellemes komdia s a korunkban oly jellemz letsorsokat meghat trtnetben felvzol meseszvs e keverke arra ksztette Simon Fields producert s Peter Chelsom rendezt, hogy azonnal filmet akarjanak kszteni Wells forgatknyvbl, mihelyt azt kzhez kaptk. gy reztk, hogy a HLGYVLASZ cm filmnek ez az j vltozata nemcsak a remek szrakozs grett hordozta magban, de egyttal olyan tmkkal foglalkozik, amelyeket nem nagyon ltunk filmen.
„Ez olyan trtnet, amivel az emberek azonosulni tudnak.” – fejti ki Fields. „Ez a sztori nem egy elkeseredett emberrl szl, aki teljesen irrelis mdon fenekestl felforgatja az lett. Ehelyett itt egy olyan embert ltunk, aki – mint a legtbbnk – alapveten tnyleg jl van, van j llsa, szeret csaldja s sikeres hzassga. De aztn egy nap megltja ezt a fantasztikus arcot egy ablakban, s elkezd azon tndni, hogy taln valahova mg magasabbra is eljuthatna. Semmi ehhez foghatt nem olvastam mg, ami arra a krdsre tapintott volna r, hogy milyen lehetsgek rejlenek egy mris igencsak j letben, s ez izgalmas volt. Az is nagyon tetszett, ahogy a sztori ellenpontozta a trsastnc elegns s kecses mozgsbl tvzd kpt a chicagi kertvros mindennapi letnek rutinjval.”
Chelsom hozzteszi: „Ami nagyon tetszett a HLGYVLASZ cm film Audrey Wells-fle rtelmezsben, hogy ezek az emberek csak azrt mennek Miss Mitzi Stdijba, hogy megtanuljanak tncolni, s vgl mgis annyival tbbet tanulnak. Mindegyik figura mlyponton van. gy tnik, hogy mindegyik figura egy titkot hordoz magban, amit nem akar megosztani senkivel. s mindannyian talakulson, fejldsen mennek t, mert egyetlen ember az egyik nap leszllt a vonatrl, hogy egyszer tncoljon egy lnnyal, akit egy ablakban ltott. Tetszik nekem ennek az elrebocstott ttelnek az oka s a kifejtett hatsa is.”
Fields s Chelsom ismerte az eredeti japn filmet, de nagy hatst tett rjuk az a md, ahogyan Wells nagy krltekintssel thelyezte a sztorit a Csendes-cen msik partjra, lehetv tve, hogy a munka s a csaldi let krn tli elgedettsg s kiteljeseds keressnek sokkal tlradbb, amerikai jelleg perspektvjt tkrzze.
Chelsom megllaptsa szerint: „Az eredeti japn filmben a konfliktusok nagy rsze a tnc nyilvnos intimitst vez japn tabukban gykerezik. Nyilvnval, hogy ez egy amerikai krnyezetben nem lln meg a helyt. Audrey forgatknyvnek kzpontjban egy amerikai tabu ll. Ez az a gondolat, hogy ha az amerikai lomban lsz, akkor nincs r jogod, hogy feltartott kzzel megadd magad s bevalld, hogy ’H, n boldogtalan vagyok.’ Ami nagyon tetszett nekem ebben a trtnetben, s ami nagyon vonzott benne, az az, hogy ez egyfajta nyughatatlansgrl szl, ami mindentt ott van a krlttnk lv vilgban, de nem gyakran beszlnk rla. Annak ellenre, hogy oly sok mindene van, John Clarknak hinyzik valami. Olyan ez, mintha egy elkpzelt, idelis vilgban lne, s nem a sajt valdi lett ln. Rbred, hogy br s a felesge lland mozgsban vannak, valami a lelkk mlyn egyszeren megllt, s hajtani kezdi a vgy, hogy valamilyen szenvedlyre talljon. Szmomra ez a gynyrsges finomsga ennek a filmnek.”
Chelsom azt a lehetsget is parancsolnak rezte, hogy rendezknt filmen brzolva ragadhatja meg a trsastnc kinetikus varzst. Mint kiderlt, Chelsom az angliai Blackpoolbl, a trsastnc Mekkjbl szrmazik, ami vente a Trsastnc Vilgbajnoksg helyszne is. Habr maga Chelsom soha nem tncolt profi mdon, Blackpoolban senki sem meneklhet a keringk, rumbk s foxtrottok mindenkire tragad rmnek soha el nem ml hatsa ell. Chelsom gy beszl errl: „Blackpool-ban gyakorlatilag mindenkit mr kilenc ves korban tnciskolba kldenek.”
Fields, aki szintn angol, hasonlkppen mr gyermekkorban a trsastnc igzetbe kerlt. gy magyarzza: „Angliban a trsastnc nagymrtkben a kultrnk rsze, s tulajdonkppen egy nagy sportnak tekintik. Abban az idben, amikor Peter Chelsom s n gyerekek voltunk, minden vasrnap kt rs trsastnc msor volt a televziban. gyhogy a tnc vonzerejrl kszteni filmet a szmunkra majdnem annyi, mintha a msodik termszetnkrl beszlnnk.”
Az USA-ban hullmz npszersgnek rvend trsastnc egyedlllan varzslatos tnc stlus – egy frfi s egy n siklik a csupasz parkettn, s csak a zene s egyms mozgsa irnytja ket. Minden egyes tncnak megvan a sajt kreatv szemlyisge, sajt rzelmei s az a md, ahogy a szellemre hat, a rumba nyers erotikjtl a kering intim bjig. A trsastncra jellemz knnyed rugalmassg s romantikus megjelens folytn ez nagyon filmes, jl filmezhet mvszeti forma, ahogy ezt Chelsom felfedezte, amikor a vsznon a tncban rejl gyngdsget s vidm letkedvet, no meg a tncversenyek feszlt izgalmnak a hangulatt igyekezett megjelenteni.
„Mindig gy reztem, hogy a blterem nagyon csbt, s ugyanakkor egy kicsit nevetsges is, ami nagyszabs komdizsra ad alkalmat. s a rendkvl kecses mozgs nagyszer pillanataira is alkalmat ad. Ehhez btorsg kell – klnsen, ha John Clark a neved. Itt valjban nem a tncrl van sz, hanem arrl, hogy van-e mersznk belevgni. Mr sok-sok ve szerettem volna filmet kszteni a tncrl.”
*** John Clark szerepre – a nyugodt s csendes, kemnyen dolgoz gyvd alakjnak megformlshoz, aki egy este leszll a vonatrl s tadja magt az lett megvltoztat vgynak, hogy tncoljon – nagyon specilis tehetsg mvszre volt szksgk, ezt a filmalkotk jl tudtk. Olyan sznszt akartak, aki annyira magabiztos s karizmatikus, hogy csak rpillantva, a legtbb ember azonnal azt felttelezi, hogy ez a frfi biztosan boldog – s ez jelents vltozs a japn film kisszer hivatalnokhoz kpest – s hogy lenne az utols ember a fldn, akinek eszbe jutna a vros szegnyebb negyedben, egy lerobbant stdiban tncrkat venni.
„Tudtuk, hogy nem egy ’Willy Lohman’ tpust, vagy egy tlagos kzposztlybeli frfit kpzelnk el John szerepben.” – magyarzza Fields. „Ehelyett olyan valakit akartunk, aki mris elgedettnek tnik, aki nyilvnvalan az let felsbb rgiiban jr. Aztn, amikor ezt a balkanyart veszi, ami jra felgyjtja a lelkesedst s felfrissti a hzassgt, ez mind a kznsg, mind a sajt maga szmra meglepetsl szolgl.”
Ezek a kritriumok vezettk a filmalkotkat Richard Gere-hez, aki a kzelmltban nyert Golden Globe djat egy sokkal drzsltebb, elegns gyvd szerepben, a Chicago cm filmben nyjtott alaktsrt. „Nagyon-nagyon finomrajz alaktsra volt szksgnk, olyan valakitl, aki a kznsg szeme lttra kpes megtanulni a tncot, s nagy tncoss vlni.” – jegyzi meg Peter Chelsom. „Az az rdekes a Richard ltal megformlt figura alakjban, hogy John tulajdonkppen olyan fick, aki soha nem volt igazn a figyelem kzppontjban. Mindig volt az, aki sszetartotta a dolgokat, az apa, a hivatali fnk. De most az egsz vilg az v, most nmaga lehet, s ennek elszr nagyon ersen tudatban is van, egszen addig, amg nyitott nem kezd vlni, s ezt Richard csodlatosan megjelenti.”
A szerep vonz volt Gere szmra, aki – mint az ltala alaktott figura – maga is ers vonzst rzett az ablakbl kibmul lny csbt kpe irnt, s az sszes mi-lenne-ha s mi-lett-volna-ha tpus tprengsek irnt is, amelyeket ez a kp indt el benne. „gy reztem, hogy ez az a tpus tapasztalat, amiben mindenkinek volt mr rsze valamikor az lete sorn, amikor autt vezetett, vagy repln, vagy vonaton utazott, ahol egyszerre csak megltja ezt a msik embert, s tudatra bred az egsz, t krlvev vilg ltezsnek, s hogy ennek a vilgnak maga is rszese lehet.” – mondja Gere. „Az az rdekes, hogy legtbbnk ilyenkor elfordtja a fejt, mg John gy dnt, hogy utnajr a dolognak, s ez a szmra valami nagyon pozitvhoz vezeti el.”
Gere gy folytatja: „Nem hiszem, hogy John eleinte brmit is pontosan meg tudna nevezni, mint ami nincs rendjn az letben vagy a hzassgban. Ez inkbb affle tvoli, meghatrozhatatlan elgedetlensg, ami valahogy nem megfoghat. s a kihvs az, hogy egy sznsz kitallja, hogy mindezt hogyan jelentse meg. A melankolikus hangulat nem olyasmi, amit az ember pontosan el tud jtszani – a melanklit nem lehet arcjtkkal eljtszani. gy aztn a John lelkben gomolyg rzseket gy kzeltettem meg, mint affle szr-zavar vgyakozs rzst, egy bels nyugtalansgot, amit elszr maga sem rt, s ami valami olyan fel hajtja, ami meglehetsen rlt tletnek tnik az vilgban, de ami vgl az lett egy teljesen j irnyban trja fel.”
Gere-t a HLGYVLASZ cm film tmja is vonzotta, amit a sznsz gy rtelmez, mint „megtanulni, hogy hogyan vljunk azz, amirl lmodtuk, hogy azz akarunk lenni.” Klnsen tetszett neki az a gondolat, hogy olyan sznszekkel jtszik egytt, akik mindegyike a sajt egynisge gy oldalt fedezi fel – komikusi s komoly szempontbl egyarnt – azltal, hogy teljesen hajlandak elengedni magukat a tnc kzben. „A tnc stdiban mindegyik figurnak megvan a maga bogara, vagy furcsasga, s Miss Mitzi tanfolyama a szmkivetettek sajt kis kln, csodlatos vilgv vlik.” – jegyzi meg Gere. „De szinte bajtrsiassg s egyms elfogadsa is jellemz erre a trsasgra. Azt hiszem John szreveszi, hogy a stdiban Paulintl Vernig mindenkinek volt egykor egy lma az letrl, de aztn eljutottak egy olyan pontra, amikor mr nem tudtak hinni az lmaikban, vagy az let lltott eljk thghatatlan akadlyokat. A film trtnete sorn mindegyikk jra szembesl az lmaival. Azt hiszem, valjban erre mindenki kpes.”
Habr Gere soha nem rszeslt profi tncoktatsban, a Chicago cm film ta a maga szemlyes mdjn valsggal beleszeretett a tncba, s a tncban kifejezd szabadsgot, a tnc okozta remek rzst tartja John Clark tvltozsban a kulcstnyeznek. „Az emocionlis s pszicholgiai kihvs - igazi nyitott vlni egy tncpartner fel, rzkenynek lenni minden egyes mozdulatra, mlyebb rzelmek t megvalstani az nkifejezst - egyttal meg is vltoztatja az embert.” – jegyzi meg Gere. „Ezrt szeretjk mg mindig Fred Astaire-t, mert kecses s elegns mozgsa, nyitott szve ma is meghatja a nzt. A tncban valahogy van valami, ami ezzel az ervel hat rnk.”
A film egy msik vonsa, ami nagy hatst tett Gere-re, az a realisztikus ltsmd, ahogy John Clark hzassgt kezeli a film, egy hzassgot, ami nem is annyira problematikus, mint inkbb egy kicsit fsult s unott, oly sok v egyttls utn. „Ez nem a szoksos mkdskptelen kapcsolat.” – mondja Gere. „Valjban azt hiszem, hogy a Clark csald tipikus lehet sok amerikai csaldra, ahol semmi sem igazn rossz, de taln szintn azt rzik, hogy nem annyira nagyszer a dolog, mint amilyen lehetne. Susan Sarandon csodlatos Beverly-nek, John felsgnek a szerepben, mert annyira hatrozottan ll a lbn, ragaszkodik a gykereihez, s szinte kivrja, hogy kiderljn, hogy hov vezet a frje ltal meglt egzisztencilis krzis.”
A filmalkotk azrt vlasztottk Susan Sarandont Beverly szerepre, mert Sarandon a ni intelligencia klnleges kvalits megtestestje. Chelsom ezt mondja: „Susan finoman egyenslyoz: mikzben feltrja a film tmjnak mlysgeit, komdinak is felfoghat az alaktsa. Tnyleg trezte egy olyan felesg mlysges fjdalmt, aki kirekesztve rzi magt a frje letbl, ugyanakkor megragadta azt a furcsa s kicsit mulatsgos neurzist is, ami egyre jobban elhatalmasodik az emberen, ha kezd nem megbzni a hzastrsban. A figurnak a jsga az, ami igazn szvet tpv teszi a nz szemben. Mert ez az asszony semmi rosszat nem tett, de nem biztos benne, hogy mit is kellene tennie a frje nyughatatlansgval kapcsolatban. Az a fajta felesg, aki tnyleg trdik a csaldjval, s ezrt szembesl azzal a helyzettel, hogy amire a frje pillanatnyilag vgyik, az olyan valami, amit maga nem tud megadni neki.”
Paulina, a tnctanr szerepre, aki minden inspircijt elvesztette, egszen addig, amg John Clark be nem lp az letbe, Peter Chelson azt remlte, hogy sikerl olyan izgalmas s vonz sznsznt tallni, akinek emellett jelents szakmai httere van a profi tnc tern is – s gy jutott el Jennifer Lopezhez. Lopez letre szl szenvedlyt a tnc irnt Chelsom risi rtknek tlte meg a film szempontjbl. „gy gondoltuk, hogy letbevgan fontos olyan sznsznt tallnunk, aki a testben-llekben t tudja lni, hogy mit is jelent a tnc, s kpes meglni ezt a kiszmthatatlan, emocionlis letet.” – mondja Chelsom. „Jennifer a megtestestje mindennek, s olyan fantasztikusan virtuz tncos, hogy knnyen hihet, hogy trsastnc bajnok volt.”
Mg a figurnak a japn filmbli megfelelje sokkal trkenyebb alak volt, a film alkoti gy lttk, hogy Lopez ki tudja fejezni a szerepl sebezhetsgt, mikzben hozzadja a figurhoz sajt erteljes szemlyisgt s nylt rzkisgt. „Jennifer ugyanazt a vgyakozst li t, mint az eredeti japn figura, de hozztesz valami vibrlbban amerikai s izzan szenvedlyes sznt is.” – mondja Fields.
Lopez-t a forgatknyv nemcsak a tnc miatt izgatta, hanem azrt is, mert olyan htkznapi emberekrl fest kpet, akik rendkvli inspircira lelnek az letkben. „Rettenten tetszett az a sokfle portr, amit a film ezekrl a klnbz emberekrl rajzol, akik az let klnbz terleteirl jttek, s azrt vannak itt egytt, mert mindegyikk egy rg elvesztett lmot akar valra vltani.” – mondja Lopez. „A tnc stdi lesz az a hely, ahol kiderthetik, hogy kik is k valjban, hogy mire vgynak, s mi hinyzik az letkbl. s, mindenekeltt, a tnc csodlatos lehetsget knl nekik: itt mindenrl elfeledkezhetnek, s boldogan replhetnek a problmk fl emelkedve.”
Egy msik fontos hats, ami John Clarkot ri, a Stanley Tucci ltal letre keltett Link Peterson figurja, egy alak, aki nappal John cgnl szrke kis hivatalnok, s akibl szinte botrnyos altereg bjik el, amikor este az imdott latin tncokat gyakorolja. Tucci nagyon lelkesen vllalta ezt az lnksznekkel festett komikus szerepet, ami teljesen ms irnyzat, mint amilyen szerepeket eddig jtszott. „Nagyon szeretem Link figurjt, mert a szmomra senki sem egyszeren egyetlen szemly, senki sem egyszeren az, ahogy mutatja magt a klvilgnak, vagy ppen a csaldjnak. Mindenkinek van valamilyen titkos szfrja, amit valahogy kifejezsre akar juttatni.” – mondja Tucci. „Kpesnek lenni megformlni egy olyan figurt, akinek kt kln nje van, amelyek vgl eggy olvadnak ssze, ez izgalmas s remek feladat, ez tnyleg izgalmas. s aztn radsul ez egy hihetetlenl mulatsgos szerep is.”
Richard Gere szmra pedig az volt az izgalmas szrakozs, hogy figyelje Tucci-t, ahogy felpti a figurt. „Stanley annyira invencizus volt, annyi kreativitst s btorsgot vitt ennek a szerepnek eljtszsba, hogy az tnyleg rendkvli. Azokra a nagyszer figurkra emlkeztet engem, akiket Peter Sellers formlt meg a fnykorban, tnyleg fantasztikusan.” – mondja Gere. „Nem knny egyszerre megjelenteni a figurban egy balfcn s egy sszeszedett, tudatos jellem jellemvonsait. Tucci rendkvli lendlettel, hvvel komdizik, de n tudom, hogy micsoda szakmai tuds kellett ahhoz, hogy megteremtse Link figurjt.”
John tnc stdibli komikus osztlytrsai kztt talljuk Chic figurjt, aki azzal a nyltan hangoztatott cllal iratkozik be, hogy nket cspjen fel. Bobby Cannavale jtssza a szerepet, aki nemrg a The Station Agent (Az llomsfnk) cm filmben aratott sikert. Cannavale egyszeren a „kt lbon jr hormonnak” nevezi az ltala alaktott figurt, s gy beszl rla: „Chic-nek az az elmlete, hogy ha valahogy nagy tncos vlna belle, akkor a pipik mind a lbnl hevernnek. De az a szp ebben a filmben, hogy mindezek az emberek, akik erre a tanfolyamra jrnak, valjban egszen ms okbl vannak ott, s a tnc segtsgvel ezt a mst ki is tudjk fejezni. gyhogy vgl a dolog sokkal mlyebb vlik Chic szmra, mint hogy pusztn nk felcspsrl lenne sz. Bels fejldsen megy t, s megtanulja teljesen mskppen kifejezni magt, mint ami a felsznen ltszik.”
Vern szerept, aki azt lltja, hogy egy titokzatos menyasszony kedvrt tanul tncolni, Chelsom s Fields egy plyakezdre osztotta: Omar Miller az Eight Mile (8 mrfld) cm filmben debtlt, s meghallgatsknt olyan prbafelvtelt kldtt Chelsomnak s Fields-nek, amit azok egyszeren „fenomenlisnak” talltak. Fields ezt mondja: „Omar olyan nyersesget s lelkesedst hozott magval, ami az egsz stb, valamennyi sznsz szmra risi rtknek bizonyult.”
A komikus szerepekrl ismert sznszn, Lisa Ann Walter szmra, aki a harsny Bobbie szerept jtssza, aki csak vonakodva lesz John partnere a tncversenyen, a szerep a tindzser veinek a hangulatt hozta vissza, amikor a diszk fnykorban maga is nha tantott az Arthur Murray tnciskolban. gy emlkszik vissza: „Tantottam foxtrottot, rumbt, keringt, lindy-t, gyors szteppet, szvinget s dupla szvinget – egszen addig, amg anym meg nem tudta, hogy Dl-Amerikba kellett volna mennem, versenyeken rszt venni ezekkel a fickkkal, s akkor anym kijelentette. ’Az n lnyom soha!’”
Walter sztns mdon megrtette Bobbie sajt bens njnek fejldst. „Bobbie olyan n, aki olyan sokszor csaldott a frfiakban lete sorn, hogy most mr mindig dhs. De a tncon keresztl megtanulja, hogy csak akkor lehetnk sikeresek, ha megbzunk a msikban. Bznunk kell abban, hogy a partnernk nem fog oszlophoz vezetni a terem kzepn, hogy nem fogja hagyni, hogy elessnk, st mg azt sem, hogy nevetsgess vljunk. Hogy a frfi, aki a partnered, tmogatni fog, s trdik veled, olyan dolog, amit Bobbie-nak meg kell tanulnia, s ez tnyleg nagyon j, igazi fejlds, amin az ltala alaktott figura tmegy.”
Simon Fields producer gy beszl Walterrl: „Olyan nre volt szksgnk, akinek nincs kontrollja az agya s a szja kztti kapcsolat felett, de ugyanakkor tud sebezhet lenni, tud anya lenni, s ugyanakkor a tnc tern is cscsteljestmnyt nyjtani. Mindenkinek messzi el kell maradnia mgtte s Richard mgtt, amikor tncosprknt kiperdlnek a parkettre – s Lisa ragyogan hozta ezt a figurt.”
A szereplgrdt tovbbi nhny sznsz teszi teljess: ilyen Richard Jenkins vetern karaktersznsz, aki a John Clark kvetsre felbrelt magnynyomozt alaktja, Nick Cannon, a szenzcis tindzser, a nyomoz okos asszisztense s Anita Gillette, az elismert sznpadi sznszn, mint a jobb napokat ltott Miss Mitzi tnc stdi nvad tulajdonosa. maga is talakulson megy t, mg egy csom esetlen tantvnyt kszt fel a tncversenyre, s segt Johnnak abban, hogy kimutassa a tnc irnti szenvedlyt.
Gillette szmra az a legnagyobb izgalom a filmben, amikor a figurk, mindegy, hogy kik k egybknt, a tncparkettre lpnek. Gillette ezt mondja: Azt hiszem, az a legnagyszerbb Miss Mitzi szerepben, hogy ha egyszer valakit rvett arra, hogy a tncparkettre lpjen, az mindjrt lvezni is kezdi a tncot, kezd kinylni a vilg fel, s aztn… akrmi megtrtnhet.”
***
A munka neheze csak azutn kvetkezett, miutn kiosztottk a szerepeket. Mert most mr az volt a feladat, hogy ezt a nagy tekintly sznszekbl ll csapatot elsrend tncosokk kpezzk ki, akik kpesek megjelenteni, mindazt a komikumot, kecses mozgst, s mindenek eltt a lehetsgnek azt az rzst, ami mind benne rejlik a trsastncban. Ez nem olyan volt, mint egy musical, ahol a szereplknek csak egy stlus koreogrfit kell megtanulniuk – ebben az esetben minden egyes sznsznek gyorstalpal tanfolyam keretben kellett elsajttania a trsastnc nem kevesebb, mint tz klnbz stlust.
Erre a kemny feladatra Peter Chelsom az elismert ausztrl koreogrfust, John O’Connellt szerzdtette, hogy varzslatos tudsval itt is csodt tegyen. O’Connell a filmmvszet egyik hres tncmestere, akinek a nevhez fzdik Baz Luhrmann Strictly Ballroom s Moulin Rouge cm kasszasiker filmjeinek a koreogrfija. De ez a feladat egyik korbbi munkjhoz sem hasonltott. Hnapokkal azeltt, hogy brmelyik kamert egyltaln bekapcsoltk volna, Chelsom s O’Connell nekiltott a sznszek nagy figyelmet ignyl edzsnek, egy affle „bltermi kikpz tbor” formjban.
„Az egsz programot alapkutatsokkal kezdtk, azaz elmentnk igazi trsastnc versenyekre, s interjt ksztettnk az igazi gyztesekkel.” – emlkszik vissza Fields. „Azonnal lenygztt minket az az risi ktds s szeretet, ami ezeket a tncosokat a tnchoz kti – s kezdtnk rjnni, milyen gigszi munka lesz, hogy gy megtantsuk a sznszeket tncolni, hogy elg jl tncoljanak ahhoz, hogy izgalmat, feszltsget is teremtsenek a vsznon.”
De a sznszek meglep hvvel fogadtk a kihvst, s hnapokon keresztl dolgoztak kemnyen hossz rkig tart edzseken. Richard Gere abban a pillanatban, hogy megkapta a szerepet, instruktorokat fogadott s prblni kezdett New Yorkban. A Chicago cm filmben jtszott szerepben mr bizonytott, ehhez val j rzktl eltekintve, Gere korbban csak kevs gyakorlatot szerzett a tnctanulsban. De Gere-ben van veleszletett atltikai hajlam –tornbl nyert sztndjat az egyetemre, s lelkesen gyakorolja a Tai Chi-t - John O’Connell pedig azt mondta, hogy Gere risi munkamorlja l-tanulv tette a mvszt.
Jennifer Lopez visszaemlkszik arra, ahogy a szbeszd szrnyra kapta Gere fradhatatlan prbit. „Egy msik filmen dolgoztam, s hallottam a beszmolkat arrl, hogy Gere New Yorkban tncot tanul.” – emlkszik vissza Lopez. „jra meg jra azt hallottam, hogy naponta nyolc rn t gyakorol! Arra gondoltam, hogy ’Istenem’, de sokat kell majd behoznom, ha n is oda kerlk.”
A forgats alatt egyltaln nem volt szokatlan, hogy Gere folytatta a gyakorlst, miutn az aznapi felvtelek befejezdtek, nha hajnali 3-ig vagy 4-ig. Gere gy fogalmaz, hogy mikor arra kerl a sor, hogy a vsznon jelenik majd meg, ahogy tncol, „a flelem a legersebb motivci, amit rzek.” Mgis, minl tbbet tudott a valdi, versenyszer trsastnc nehzsgeirl, annl nehezebben tudta elkpzelni, hogy ezt majd komolyan kell teljestenie. „Azt hiszem, a legtbben el sem tudjk kpzelni, hogy milyen sportosnak, milyen j formban kell lenni ahhoz, hogy ez a dolog tnyleg jl sikerljn.” – magyarzza Gere. „gy rtem, ezt mr olimpiai sportgknt is figyelembe veszik, s amilyen kt-ballbasnak tnhet egy amatr, ha megprblkozik vele, annyira komoly dolog, ha komolyan veszi valaki.”
Gere szmra a kering megtanulsa volt a legnehezebb, ami pedig John erssgnek szmt. „Ez a tnc annyira lass s annyira kecses,” – jegyzi meg Gere, ”hogy az egsz testedet kontrolllni kell tudni, hogy jl csinld. Olyan, mintha Tai Chi-t vgezne az ember, ahol azt a benyomst kell kelteni, hogy nagyon egyszer a dolog, ugyanakkor abszolt az sszes energidra s porcikdra szksg van. n gyakran reztem magam izzadt rongycsomnak a kering szmok utn, pedig ebben a tncban azt a benyomst kell keltened, hogy lebegsz.”
s aztn ott volt az jszakba nyl tang lecke, amikor Gere Jennifer Lopezzel tncol. Chelsom hozztette ezt a jelenetet is a filmhez, abban a meggyzdsben, hogy ez lesz az igazi tnclehetsg Richard s Jennifer szmra – a tang klasszikus mfaj, teljesen sajtos s egyni kifejezeszkzkkel, s annyira szexi s izz tud lenni, amennyi tz csak kitelik a tncosoktl, s Jennifernek igazn eszttikai szerepet biztost a tncban. Chelsom azt akarta, hogy a nagy verseny estjn Richard tnyleg klasszis tncos, igazi mestertncos formjt hozza, az sszes emocionlis, kifejezsbeli eszkz bevetsvel. Gere egyedl Lopeznek tulajdontja a jelenet sikert. „Egy magamfajta amatrrel tncolni ezt a rendkvl intenzv tangt, rengeteg trelmet, igazi nagylelksget s sok-sok jindulatot Kvnt Jennifertl, s ezt mind megadta nekem. Nagyon szp lmnny varzsolta a szmomra.” – mondja Gere. „Azt is megtanultam, hogy nem a lpsek teszik a tncot hatsoss, hanem az, hogy el tudja-e mondani, ki tudja-e fejezni a mondanivalt. Ettl lesz lv a tnc.”
Korbban, a Chicago cm film ksztse sorn Gere megtapasztalta, hogy ha a szereplk nagyon kemnyen dolgoznak a forgats alatt, az mlyebb kapcsolatot teremt a vsznon, s ez a tapasztalata megismtldtt a HLGYVLASZ cm film forgatsakor is. „Szeretem a kemny munkt.” – jegyzi meg Gere. „s azt az rzst is szeretem, hogy msokkal egytt dolgozunk kemnyen. Az ember nagyon kzel kerl azokhoz, akikkel egytt li t a vertkes munka lmnyt, s sokkal jobban, valdi njkben ismeri meg ket. Ez mg hozzad valamit a kzs erfeszts rzshez, amely olyannyira fontos ebben a trtnetben, ami emberek egy adott kzssgrl szl.”
Az egsz szereplgrda rezte ezt a szoros ktdst… s a rjuk nehezed nyomst is. John O’Connell koreogrfus megjegyzi: „A trsastnc nagyon klnbzik a tnc ms formitl, mert oly nagy sllyal esik latba a precizits, ppen ezrt nagyon sok oktatt bevontunk a munkba, hogy a sznszeknek szinte minden lpsnl segtsenek. Gyakran ppen csak egy apr fogsrl volt sz, hogy valaki hogy tartsa a fejt, vagy a karjt. A trsastncnl ugyanakkor partnerek tncolnak egytt, ezrt ez nagyon klnbzik a szltnctl, mert azt is meg kell tanulni, hogy a tncos a msik minden rezdlsre reagljon, s egytt tegyenek meg minden lpst, s tulajdonkppen ez a legknyesebb s legbonyolultabb rsze az egsznek.”
Mg Lopez is, aki pedig egsz letben tncolt, rendkvl nagy kihvsnak tallta a trsastnc szigor szablyainak, fegyelmnek az elsajttst. „Ez valami egszen ms dolog.” – jegyzi meg Lopez. „Ismerhetsz egy egsz sor ms tncot, s mgis jszltt kezdnek fogod magad rezni, amikor trsastncot kezdesz tanulni. De egy dolgot azonnal szrevettem, s ez az, hogy milyen remek szrakozst jelent ez a tnc, s nagyon remlem, hogy ezt a hangulatot meg tudtuk ragadni gy, hogy a vsznon is rzkelhet legyen. Ha egyszer az ember rjn a titkra, s igazn megy neki, akkor az olyan rzs, mintha replnnk.”
Kiderlt, hogy Lopez kedvenc tnca a tang, ami annyira dnt szerepet jtszik az ltala alaktott figura s a Richard Gere ltal letre keltett figura kztti bartsg kialakulsban. „A tangban van egy nagy adag kemnysg is, meg rengeteg szenvedly, s persze remek rzs tangt tncolni. Tnyleg nagyot lehet vele alaktani, s Paulina erre prblja megtantani John-t.”
A tbbi szereplt a tnctanuls felvidtotta ugyan, de sokkal nagyobb fizikai erprbnak bizonyult, mint amire szmtottak. Vagy ahogy Stanley Tucci megfogalmazta: „Tudtam, hogy nehz lesz, de azt nem tudtam, hogy ennyire nehz lesz.” Tucci szmra annyiban volt klnlegesen nagy a kihvs, hogy nem csupn bonyolult rutin gyakorlatokat kellett bemutatnia – az alaktsba mg valami extra bravrt is bele kellett csempszni, hogy kifejezze a figura metsz humort is. O’Connell bevallja, hogy Tucci az egyik kedvenc tantvnya volt: „Nagyon szerencss voltam, hogy ilyen szemlyisggel hozott ssze a munka, mint Stanley, mert egy sznsz, aki megprbl mulatsgos, vagy nevetsges lenni tnc kzben, meglehetsen tragikus helyzetet teremthet, ha nincs benne valami veleszletett komikus hajlam, ami Stanley-ben hatrozottan megvan. Tancsoltam neki dolgokat, pldul, hogy milyen lpseket prbljon alkalmazni, de Stanley tnyleg minden mozdulatot a sajtjaknt tudott eladni.”
Bobby Cannavale minden megelz tapasztalat nlkl kezdte meg a tncrkat, de gy tallta, hogy ez neki termszetes s magtl rtetd dolog. s mgis, habr a lba knnyen vette a tnclpseket, Cannavale szmra is nehzsget okozott, hogy sszehangolja a testt, a mozgst s a gondolatait. Cannavale ezt mondja: „Szmomra nem a tnc volt a legnehezebb, hanem az, hogy mg az ltalam alaktott figura brbe is belebjjak, mikzben tncolok, mert az els nhny hnapban azzal voltam elfoglalva, hogy fejben szmoljam az temet, s az arcomon semmi ms nem tkrzdtt, csak zavarodottsg, ahelyett, hogy Chic figurjt formltam volna meg.”
Mikor azonban tljutott ezen a szakaszon, s a mozgsokat teljesen magv tette, Cannavale azt is felfedezte, hogy a tnc flelmetesen nagy hats eszkze a sznszi jtknak. „Nem jtszhatsz csak arcjtk segtsgvel, mikzben tncolsz.” – llaptja meg Cannavale. „Az az izgalmas benne, hogy a testmozgs mindig nagyon sokat tud elrulni, hozzadni ahhoz, amit a figurval ki akarunk fejezni.”
Mivel Omar Miller jval ksbb csatlakozott a csapathoz, neki volt mit behoznia a tnctanuls tern, de rmmel fedezte fel, hogy is valamifle veleszletett affinitssal van megldva. Miller gy emlkszik vissza: „Amikor elvllaltam a szerepet, azt hittem, hogy remek, a tnc gyis valami kamera trkkel, vagy ilyesmivel lesz megoldva, de nem… itt aztn semmifle turpissg, semmi csals nem volt. Ltod a lbamat, ahogy csetlik-botlik? Ez vagyok n.” Miller gy folytatja: „Az elejn voltak olyan napok, amikor akr ngy ra hosszat prbltam egyetlen mozdulatot megtanulni, s csak prbltam, s prbltam, jra s jra, s akkor egyszerre csak elkezdett mkdni, s vgre ment a dolog. Rjttem, hogy a tnc szenvedly, tncfggv lehet vlni.”
Lisa Ann Walter gy gondolta, hogy az Arthur Murray Tnciskolbl val tapasztalatai rvn majd elnys helyzetben lesz, de azok a fizikai kvetelmnyek, amelyeket a profik ltal alkalmazott, rendkvl szigoran elrt mozdulatok s pontosan kiegyenslyozott mozdulatlan tartsok tmasztottak velk szemben, bizony mg az kpzettsgi szintjn is nehznek bizonyultak. „Azok a testhelyzetek, amelyeket igazi trsastnc versenyeken lehet ltni, szinte hihetetlenek.” – jegyzi meg Walter. „Ebbe a teljesen termszetellenes testhelyzetbe lltja be a tncos a testt, s aztn rkig gy marad. Ez hihetetlenl nehz. De izgalmas is, mert az ember llandan tkletesti a mozgst. Ami engem illet, n minden alkalommal gy reztem, hogy most megint tanultam valami jat, hogy holnapra mr szzszorta jobb leszek.”
Mivel a sznszek egyre profibbak lettek, ahogy vgigtncoltk a filmet, megprbltk a tncjeleneteket, amennyire csak lehetett, a trtnet idrendjben felvenni, hogy minl jobban bemutassk a folyamatot, ahogy az gyetlen, kezd joncokbl, lpsrl-lpsre, aprnknt vlik versenyzsre is ksz tncos eladmvsz. De, mint kiderlt, ez nem mindig volt lehetsges.
„Nem mindig tudtunk idrendben forgatni, s ez a szereplknek nagyon kemny kihvst jelentett: ide-oda mozogni a profi szint tncos s a komikusan gyenge tuds kezd figurjnak megjelentse kztt.” – mondja Simon Fields. „Egyik nap arra bredtek, hogy ma bemutatra rdemes profi tncosnak kell lennik, msnap meg jra szrnyen csetl-botl, sznalmas kezdt kellett alaktaniuk. Minden egyes alkalommal, amikor egy jelenetet forgatni kezdtnk, be kellett vonnunk a koreogrfusokat, hogy a kell irnyban segtsk a sznszeket: fejldjenek vagy visszalpjenek a tudsszintjket tekintve. Nha tnyleg gy reztk, hogy belezavarodunk!”
Richard Gere hozzteszi: „Eleinte tnyleg, szintn nem tudtuk, hogy mit csinlunk. De ha egyszer mr megtanultuk a lpseket, sokkal nehezebb volt a szmunkra, hogy visszagyetlenedjnk, s akarattal burleszk stlusban, illetve mulattat mdon adjuk el. Kiderlt, hogy knnyebben tanulunk meg jl tncolni, mint azt, hogy rosszul tncoljunk.”
Vgig az egsz forgats alatt, a sztroknak, nagyon hasonlan a filmben ltaluk megszemlyestett figurkhoz, folyamatos inspircit jelentett az a felszabadult s friss rm, amit maga a tnc szerezhet az embernek. Bobby Cannavale ezt gy foglalja ssze: „Amikor az ember tncol, akkor felfedezi, hogy itt nem csupn a zenrl s a tnclpsekrl van sz. Itt arrl van sz, hogy elmondunk valamit a tnccal, arrl van sz, hogy kapcsolatot teremtnk a szenvedllyel s a partnernkkel, akivel tncolunk. Figyelni, ahogy ez a csoda megtrtnik a jelenetekben tncol profi tncosokkal, rezni, hogy megtrtnik, amikor mi magunk tncolunk, nos, szmomra ez tett ezt a filmet igazn lv.”
De nem a sznszek voltak az egyetlenek, akiknek meg kellett tanulniuk a trsastncot. Peter Chelsom, a rendez is gy dnttt, hogy tncrkat vesz. „Sok vvel ezeltt n rszt vettem affle alapkpzsben a tnc tern, s ez segtett megrteni, hogy milyen feladat ll a sznszek eltt. A klnbsg csak annyi, hogy senki, s ezt sz szerint rtsk, senki a vilgon nem fog ltni engem, ahogy tncolok.”
***
A HLGYVLASZ cm film fizikai valsga, a krnyezet, amiben a film jtszdik, kt klnbz vilgot jelent meg: az egyik John Clark htkznapi munkjnak s csaldi letnek vilga, a msik a tncstdi, ahol a kls vilg elsllyedni ltszik. Ezt a kt kln birodalmat a hres chicagi „El” vonat kti ssze.
Annak ellenre, hogy a trtnet Chicagban jtszdik, a HLGYVLASZ cm filmet nagyrszt Kanadban, Winnipegben forgattk, ami Caroline Hanania ltvnyterveztl nagyfok kreativitst kvetelt. „Szerencsre nagyon sok szzadforduls plet van Winnipeg-ben, amelyek olyan benyomst keltenek, hogy akr Chicagban is lehetnnek.” – mondja Hanania. „Ez segtett valamit, de vgl mgiscsak meg kellett ptennk az „El” vonat alptmnyt s nhny plethomlokzatot, hogy megteremtsk a jellegzetes chicagi vroskp hangulatt.”
Ezzel egytt, Hanania, aki eddig Peter Chelsom mindegyik filmjn dolgozott, tudta, hogy a legfontosabb Miss Mitzi stdijnak bels kialaktsa – a helyszn, ahol olyan sok minden trtnik, ami aztn John Clark szemlyisgnek megvltozsban szerepet jtszik. Ezt az vegbl, fbl s izzadsgbl sszell vilgot egy az egyben egy winnipegi stdiban ptettk fel. „Azt akartuk, hogy a stdi nagyon valdinak hasson, de ugyanakkor olyan is legyen, ahol John Clark mg lmban sem tudta volna magt elkpzelni.” – mondja Hanania. „Ez a vilg teljes mrtkben kvl esik John megszokott tapasztalatainak krn, s itt minden, a sznektl a btorokig, a szges ellentte a munkahelyi s az otthoni vilgnak.”
Egy msik kihvs, amivel Hanania szembeslt, hogy gy alaktson ki egy tkrkkel teli termet, hogy az vizulisan megfeleljen Peter Chelsom s az operatr John De Borman (Ella Enchanted) elkpzelseinek, lehetv tve a szmukra, hogy a tncjeleneteknl kifinomult s bonyolult megvilgtsokat alkalmazzanak. „Azt a megoldst vlasztottuk, hogy mozgathat tkrket ptettnk, fel- s lehajthat, elhzhat tkrk voltak ezek, azonkvl fggnyket is tudtunk a tkrk el hzni.” – magyarzza Hanania. „Ilyen mdon eldnthettk, hogy mikor s hogyan akarjuk hasznlni a tkrket, ahogy a jelenet megkvnta.”
A HLGYVLASZ cm film ksztse sorn, vgs soron a ltvnytervezstl a kamera hasznlatig minden „sokkal bonyolultabb volt, mint ahogy valaha el tudtam volna kpzelni”, mondja Chelsom. Mg a padlt is specilisan kellett kialaktani, hogy egyszerre legyen alkalmas a tncosok szempontjbl a tncra, s a gyorsan mozg kamerk mozgatsra, amikor a tncosok cipsarkt kvette nyomon a felvtel. Chelsom ezt mondja: „Nem akartam tl sok kamera trkkt alkalmazni, mert a legjobban azokat a tncjeleneteket szeretem, amikor a kamera inkbb csak csendes megfigyel a httrbl. Azutn nagyon kzel megy, hogy megragadja a felfokozott izgalmat. Ebben a filmben nincs dublr. Egyltaln nincs. Erre igazn bszkk lehetnek a sznszek.” |